Guasha betekent letterlijk: de ziekten uit het lichaam schrapen. Het is een eeuwenoude volkstherapie uit China, medische studies hebben Guasha echter wetenschappelijk onderbouwd waardoor het een belangrijke plaats inneemt in de Traditionele Chinese Geneeskunde. Guasha therapie is te vergelijken met acupunctuur: Qi (energie) wordt gestimuleerd en in evenwicht gebracht, maar dan zonder naalden. De behandeling is echter breder dan dat. Gelijktijdig met Qi worden bindweefsel, lymfestroom en bloedsomloop geactiveerd en het stimuleert:

·         het immuunsysteem

·         ontgift en ontzuurt

·         bevordert de bloedsomloop

·         reguleert functies en organen

·         neemt blokkaden en pijn weg

·         revitaliseert en regenereert

·         vermindert stress, moeheid en burn-out

·         behandelt indirect talloze (chronische) stoornissen en klachten

·         brengt emoties in balans

·         bevordert helderheid van geest waardoor zelfreflectie optreedt wat bewustwording tot gevolg geeft.

Tijdens de behandeling wordt er met behulp van een Jadesteen en een kruidenolie op de reflexzones, de meridianen en tsubo’s (meridiaan punten) gewerkt met schraaptechniek en zachte pressuur. Hierdoor spoort guasha de belasting in het bindweefsel op en brengt het naar een laag waar de circulatie, het probleem uit het lichaam kan verwijderen. Je lichaam wordt vitaler en je zenuwstelsel gaat beter functioneren, qi gaat weer stromen! De lijst van klachten/ziekten die met Guasha behandeld kunnen worden is te lang om hier beschreven te worden maar is zeer effectief bij o.a; alle pijnsymptomen, nek- en schouderklachten, hoofdpijnen en migraine, rugklachten, RSI, stress, burn-out, reumatische klachten, astma, verteringsstoornissen, stofwisselingsstoornissen, hoge bloeddruk, chronische vermoeidheid,....